فلش مموری بطری آرزوها Wish Bottle

چگونه فلش مموری شما خراب می شود و چطور می توانید از آن جلوگیری کنید؟ 2

رسانه فلش چیست؟

در مقاله قبل با کارکرد فلش درایوها آشنا شدیم در این مطلب قصد داریم قصد داریم شما را با تراشه ها آشنا کنیم.

فلش مموری حافظه ذخیره سازی رایانه است که می تواند به صورت الکترونیکی پاک و دوباره نوشته شود. از فلش به عنوان حافظه در تعدادی از دستگاه ها از جمله تلفن های همراه ، دوربین های دیجیتال و دستگاه های پخش کننده MP3 و غیره استفاده می شود

سه نوع اصلی از تراشه های فلش وجود دارد:

سلول تک لایه (SLC) : فقط یک بیت در هر سلول را می تواند نگه دارد. گرانترین نوع رسانه فلش ، فلش SLC است که از انرژی کمتری استفاده می کند ، که هم سرعت نوشتن بیشتری دارد و هم برای کاربردهای صنعتی و هم برای نگهداری داده های مهم مناسب است.

سلول چند لایه (MLC) : در هر سلول دو بیت را نگه می دارد و دو برابر بیشتر اطلاعات را ذخیره می کند. از فلش MLC به طور معمول در محصولات مصرفی استفاده می شود و به طور کلی ارزان تر از رسانه SLC است ، اما دارای حد تحمل پایین تر و چرخه برنامه / پاک کردن کمتر در سلول است.

سلول سه لایه (TLC) : دارای سه بیت در هر سلول است. TLC ارزانترین نوع رسانه فلش است و چگالی بالاتری دارد. با این وجود سرعت خواندن و نوشتن کندتر و مقاومت بسیار کمتری دارد. معمولاً فقط محصولات سطح پایین حاوی رسانه های TLC هستند و برای ذخیره سازی اطلاعات مهم توصیه نمی شود.

رسانه فلش چگونه کار می کند؟؟

رسانه های فلش هیچ قسمت متحرکی ندارند ، بی صدا و به سرعت کار می کنند و اندازه آنها نسبت به انواع دیگر رسانه های ذخیره سازی کوچکتر است. درایوهای فلش از صفحه های مدار چاپی تشکیل شده اند که با پوشش پلاستیکی یا لاستیکی پوشانده شده اند. آنها از طریق پورت های USB یا آداپتور مخصوص به کامپیوتر متصل می شوند. برای دسترسی به داده های درایو فلش ، در سیستم های رایانه ای مدرن ، نیازی به نصب درایورها یا راه اندازی مجدد سیستم نیست. آنها همچنین برای کار به منبع تغذیه اضافی نیاز ندارند.

تقریباً به همان روشی که باتری قابل شارژ پس از گذشت چند صد چرخه شارژ خود را از دست می دهد ، اجزای فلش NAND نیز می توانند پس از هزاران چرخه نوشتن / پاک کردن ، توانایی حفظ اطلاعات را از دست بدهند. این معمولاً توسط فروشندگان قطعات به عنوان استقامت مشخص می شود. استقامت SLC Flash ده (10) برابر بیشتر از MLC Flash و بیست (20) برابر بیشتر از TLC است. این دلیل اصلی است که SLC Flash را درجه صنعتی Flash و MLC Flash را درجه مصرف کننده Flash می دانند. اساساً هرچه حافظه فلش شما پیرتر شود از قابلیت اطمینان آن کاسته می شود. این تخریب تدریجی نیازی به هیچ گونه وضعیت محیطی شدید یا آسیب جسمی ندارد.

در NAND Flash نیز عامل شکست وجود دارد . “احتباس” مدت زمانی است که سلول حالت برنامه ریزی شده خود را حفظ می کند درصورتی که تراشه تحت تعصب قدرت نباشد. این پارامتر به محیط خارجی بسیار حساس و بسیار وابسته است. دمای بالا تمایل به کاهش مدت زمان احتباس دارد. تعداد چرخه های خوانده شده انجام شده نیز می تواند این احتباس را کاهش دهد ، به ویژه در درایوهای TLC.

چگالش ناشی از درجه حرارت بالا یا رطوبت زیاد نیز می تواند باعث کوتاه شدن صفحه مدار یا خوردگی تماس ها شود.

آسیب دیدن سیستم فایل درایو USB یکی از مهمترین دلایل از دست رفتن اطلاعات درایو فلش USB ، حذف اشتباه رسانه از رایانه یا دستگاه دیگر است. رایج ترین نتیجه در انجام این کار آسیب منطقی سیستم فایل است. به طور معمول ، در این شرایط درایو شما آسیب نمی بیند حتی اگر داده های شما از بین رفته باشد. اما در برخی موارد نادر ، حذف غیر ایمن همچنین می تواند به سلولهایی آسیب برساند که اطلاعات داخلی درایو فلش را در اختیار دارند و توسط سیستم عاملها قابل دسترسی و تعمیر نیستند. برای استخراج اطلاعات پس از این نوع خرابی ، شما نیاز به کمک از یک متخصص خدمات بازیابی اطلاعات دارید. به همین دلیل ، بسیار مهم است که دستگاه را با خیال راحت از سیستم خارج کنید و هرگز درایو فلش USB را هنگام خواندن یا نوشتن اطلاعات از برق جدا نکنید.

در مقاله بعد ما را همراهی کنید تا نحوه جلوگیری از از دست رفتن اطلاعات درایو فلش USB را با شما در میان بگذاریم.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *