اجزای داخلی یک فلش مموری چیست؟

اجزای فلش مموری

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشه که داخل یک فلش مموری  چه چیزهایی هست؟

شما ممکن است ابزار مناسب و یا یک فلش خراب برای باز کردن نداشته باشید و ببینید چه چیزی در داخل آن است، اما ما این کار را انجام داده‌ایم.

ما یک فلش درایو USB را از هم جدا کرده‌ایم و اجزاء داخلی آن را برای شما توضیح خواهیم داد. هر کدام از اجزاء داخلی کار مشخصی را انجام می‌دهند که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد. این ابزار کاربردهای مختلفی دارد و شرکت‌ها از این وسیله برای بازاریابی برند استفاده می‌کنند و به نام فلش مموری تبلیغاتی معروف است.

اجزای داخلی یک فلش مموری

تمام فلش درایوهای USB از پنج قسمت اصلی تشکیل شده‌اند.

1-فیش USB استاندارد

2-کنترل کننده حافظه

3-حافظه فلش تشکیل شده از گیت‌های NAND

4-کریستال نوسان ساز

5-جلد یا پوشش فلش درایو USB

6-فیش USB استاندارد

این بخش خارجی فلش درایو USB است که یک ارتباط فیزیکی با رایانه و یا دیگر دستگاه‌های سازگار را تشکیل می‌دهد. این فیش‌ها مستطیلی شکل هستند. این فیش در درگاه کامپیوتر قرار می‌گیرد و ارتباط حافظه داخلی آن را فراهم می‌کند. رابط ماده که می‌تواند به دیگر کابل‌ها و وسایل متصل شود، درگاه نامیده می‌شود.

این نوع از فیش‌ها به صورت استاندارد هستند و به نام کانکشن استاندارد نوع A شناخته می‌شوند. انواع دیگری از فیش‌های USB نیز در وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرند که به نام‌های، نوع B، مینی USB، میکرو USB و یو اس بی نوع C شناخته می‌شوند.

کنترل کننده حافظه

یک میکروکنترلر در داخل حافظه فلش موجود است که حافظه داخلی را برای استفاده در دسترس قرار می‌دهد و انتقال فایل بین میزبان و حافظه فلش یواس‌بی را ممکن می‌سازد. میکروکنترلر در اصل یک واسطه تسهیل انتقال داده است. داخل این میکروکنترلر حافظه‌های ROM و RAM با ظرفیت کم وجود دارند که برای کارهای داخلی آن استفاده می‌شوند.

توضیحی درباره حافظه‌های ROM و RAM

هر دو نوع چیپ حافظه ROM و RAM با ذخیره داده سروکار دارند، حافظه ذخیره سازی ROM یک نوع از حافظه ثابت است و با قطع جریان برق اطلاعات آن پاک نمی‌شود ولی حافظه‌های RAM با قطع جریان برق تمام اطلاعات داخل آن پاک می‌شود.

در صورتی که در حافظه فلش از انواع RAM استفاده شود با قطع جریان برق قادر به نگه داشتن اطلاعات شما نخواهد بود. برای حفظ اطلاعات، حافظه RAM به یک منبع قدرت ثابت نیاز دارد.

هنگامی که برق قطع شود و یا دستگاه از منبع برق بیرون کشیده شود، چیپ حافظه RAM هر گونه اطلاعات ذخیره شده در آن را از دست می‌دهد. با این حال، حافظه به کار رفته در حافظه فلش از نوع NAND بوده و داده‌ها را بدون در نظر گرفتن این که آیا به یک منبع برق متصل است یا خیر، حفظ می‌کند.

حافظه فلش تشکیل شده از گیت‌های NAND

حافظه NAND، شکل دیگری از حافظه غیرفرار است. تراشه جاسازی شده در یواس‌بی ستون فقرات دستگاه است و به آن قدرت و فضای ذخیره‌سازی را می‌دهد تا بتواند اطلاعات شما را حفظ کند. این تراشه جایی است که تمام مدارک و فایل‌های شما در آن ذخیره می‌شوند.

کریستال نوسان ساز

این بخش از درایو یواس‌بی، سرعت انتقال اطلاعات درون فلش مموری را کنترل می‌کند. از سیگنال پالس ساعت ۱۲ مگاهرتز استفاده می‌کند تا خروجی دستگاه را کنترل کند. همه دستگاه‌های الکترونیکی دیجیتال از سیگنال ساعت استفاده می‌کنند.

کریستال نوسان ساز به طور ثابت و با تعداد مشخص در هر ثانیه پالس تولید می‌کند. این سیگنال‌ها به هماهنگ کردن کارهای آی سی‌های الکترونیکی در فلش کمک می‌کنند.

جلد

این بدنه فلش مموری بوده و آن یک پوسته سخت خارجی است که از اجزاء داخلی محافظت می‌کند. همچنین بخشی از حافظه فلش است که می‌تواند سفارشی شده و به USB اجازه دهد تا ظاهر متمایزی داشته باشد. جلد یا پوشش عموما از پلاستیک ساخته می‌شود اما می‌توانند از انواع دیگر مواد مانند فلز یا چوب ساخته شوند.

اجزای اضافی

همه درایوهای USB شامل پنج بخش ضروری هستند، اما گاهی اوقات شامل اجزای دیگری هم بوده که ویژگی‌ها و قابلیت‌های اضافی را به فلش مموری شما اضافه می‌کند.

فضای اضافه برای قرار دادن آی سی حافظه دوم

گاهی اوقات بر روی برد حافظه‌های فلش یک جای خالی برای قرار دادن آی سی حافظه دوم وجود دارد. این فضای اضافی معمولا خالی می‌ماند.

محل قرار گیری بند یا حلقه برای حمل و نقل

این بخش حافظه فلش حمل و نقل آن را آسان می‌کند. می‌توان از درون آن یک حلقه و یا بند را رد کرد و آن را به جاکلیدی متصل کرد.

درپوش فیش USB

بعضی از انواع حافظه فلش برای قسمت فیش یک درپوش دارند که باعث می‌شود گرد و غبار و کثیفی وارد فیش نشود و در زمان نیاز اختلالی در عملکرد حافظه فلش ایجاد نکند. در برخی از مواقع فیش درون محفظه خود فلش قرار می‌گیرد و برخی از انواع فلش قطعه‌ای متحرک دارند که زمانی که حافظه فلش بدون استفاده است بر روی فیش قرار می‌گیرد.

کلید محافظت از داده‌ها

این یک ویژگی امنیتی در بعضی از حافظه‌های فلش است. می‌توانید به وسیله آن مانع از پاک شدن و یا نوشتن اطلاعات داخل فلش شوید. در صورتی که حافظه فلش را به یک منبع غیر قابل اطمینان متصل می‌کنید، با استفاده از این کلید می‌توانید جلوی نوشته شدن اطلاعات را بگیرید و با این کار ویروس‌های کامپیوتر میزبان، نمی‌توانند به فلش شما منتقل شوند.

در این مقاله درباره پنج قسمت اصلی انواع فلش مموری توضیحاتی را ارائه کردیم ، شما می‌توانید بهترین نوع و باکیفیت‌ترین این آنها را برای تبلیغات برند خود، از ما تهیه کنید.

با ما تماس بگیرید تا مناسب‌ترین پیشنهادات را به شما ارائه دهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *